maandag 3 maart 2014

Granny Square Patroon

Benodigdheden:
- Katoen in verschillende kleuren
- Haaknaald
- Stopnaald om draad af te hechten
- Schaar

Begin met het haken van 6 lossen, sluit deze met een halve vaste in de 1e begin losse tot een ring.


1e Toer:
3 lossen (is 1 stokje), 2 stokjes in de ring. Dan heb je 3 stokjes.


2 lossen, 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 2 lossen.
Sluit de toer met een halve vaste in de 3e losse van de begin losse.
Je hebt nu vier groepjes van elk 3 stokjes. Knip de draad af en trek deze door de lus.

2e Toer:
Pak een nieuwe kleur.
Steek je haaknaald door het boogje naar achter en haal de nieuw kleur naar boven.
Laat een stukje draad hangen wat lang genoeg is om af te hechten.

Haak weer 3 lossen
2 stokjes (nu heb je weer in totaal 3 stokjes gehaakt)
2 lossen
3 stokjes in hetzelfde boogje (is hoek)
1 losse en in het volgende boogje opnieuw een hoek haken (is 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes)
1 losse en weer een hoek.
Zo ga je rondom verder en sluit de toer met een halve vaste in de 3e losse van de beginlossen.
Knip de draad af en trek deze door de lus.

3e Toer:
Als je met de nieuwe kleur begint, begin dan niet in de hoek, maar in het tussenstuk.


Haak weer 3 lossen
2 stokjes (nu heb je weer in totaal 3 stokjes gehaakt)
1 losse
3 stokjes, 2 losse, 3 stokjes (is hoek)
1 losse
3 stokjes, 2 losse, 3 stokjes (is hoek)
1 losse
3 stokjes, 2 losse, 3 stokjes (is hoek)
1 losse
Sluit de toer met een halve vaste in de 3e losse van de beginlossen.


Haak zoveel toeren als je zelf wilt. Ik maak blokken bestaande uit 4 kleuren.

 
4e Toer:
Ik gebruik de kleur creme voor de 4e de toer voor alle blokken die ik haak.

Na elk blok hecht ik de draadjes meteen af. Dat hoef je natuurlijk niet te doen, maar anders moet je wel heel veel draadjes gaan afhechten als je alle blokken klaar hebt. -:)


Elk blok verander ik de kleur. Geen één blok is hetzelfde.
Hieronder zie je 3 blokken met dezelfde kleur, alleen in een andere volgorde.

Zo pak ik elke keer 3 kleuren en maak daarmee 3 verschillende blokken.
Wel eindig ik de 4e kleur in creme.

Succes ermee.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten